Kilpailuohjeet -nettiversio

Tarkkuussuunnistuksen AM / EPSU (Etelä Pohjanmaan Suunnistus)  -- Avoin kisa

Säännöt
Kilpailussa noudatetaan SSL:n ja IOF:n tarkkuussuunnistussääntöjä sekä järjestäjän antamia ohjeita.

Toimihenkilöt
Kilpailunjohtaja Pauli Anttila
Ratamestari Roope Näsi
Tulospalvelu Valtteri Anttila
Kilpailun valvoja Pertti Luuri RaJu
Kuntosuunnistus (klo 19-21) Kyllikki Anttila

Tuomarineuvosto
Puheenjohtaja Pekka Seppä (SuSe), jäsenet Lauri Kontkanen  (SelSi) ja Heikki Linna (RasKe).

Kartta
Tulostekartta, koko A4 (muovikotelo tarjolla). Mittakaava 1:5000. Käyräväli 2 metriä.
Sprinttisuunnistuskartta keväällä 2012 (Jussi Silvennoinen SM R2).
TRAIL-O tarkistus (Roope Näsi ja Valtteri Anttila).

Kilpailukeskus
Kilpailukeskus on Törnävän koulu (alakoulu, luokat 1-6), vastapäätä hotelli Sorsanpesää. Kilpailukeskuksen osoite: Törnäväntie 25  60200 Seinäjoki
HUOM! Pysäköinti: Koulun sisäpihalla, hieman ahtaasti ajettavissa, mutta perillä tilaa. Ohjaus
WC kilpailukeskuksen vieressä huoltoasema kahviossa ja Inva-WC:t hotelli Sorsanpesällä. Molemmissa siis lisäksi ruokailumahdollisuus.

Kilpailijan avustajat.
Omat avustajat sallittuja (liikkumisessa -ei tietenkään tehtävien ratkaisuissa)

Mallirasti
Mahdollisesti kilpailukeskuksessa tarkkailupiste, jossa mallirastit ratkaisuineen

Maasto
Kilpailumaasto on pääosin avaraa puisto- ja metsäaluetta, jossa näkyväisyys on otettu huomioon ja kilpailurastit on tuotu lähelle uria. Tällä on pyritty varmistamaan, että kilpailu on tasapuolinen huolimatta siitä, istuuko kilpailija pyörätuolissa vai ei.

Kielletyt alueet ennen kilpailuja
Kilpailijoiden on sallittua olla ennen kumpaakin kilpailua vain paikoitusalueella koulun sisäpihalla, tai lyhimmällä reitillä kahvioon tai hotelliin -- liikennevalojen kautta

Lähtö
Lähtö tapahtuu kolmena ryhmänä klo 17.10, 17.20  ja 17.30. Kilpailijat kutsutaan ryhmittäin lähtöviivalle 5min ennen lähtöaikaa. Kartat jaetaan kilpailijoille lähtöpaikalla 1-3 minuuttia ennen lähtöä. Karttaa ei saa katsoa; se pidetään kädessä karttapuoli alaspäin. Kilpailuaika käynnistyy lähtöluvasta.
Mikäli kilpailija myöhästyy lähdöstä. Hän voi lähteä reitille (ennen 18.30), mutta ajan takaraja on sama kuin 17.30 lähteneillä.

Maali
Kilpailukorttiin kirjataan maaliaika. Enimmäisajan ylityksestä kilpailijalta
vähennetään yksi piste jokaista alkavaa viittä ylitysminuuttia kohti. Maalin jälkeen kilpailijat jatkavat aikarasteille. Ensimmäiselle aikarastille on matkaa n. 150m.
HUOM. Kilpailun aikana ja aikarasteille odotettaessa on noudatettava hiljaisuutta.

Tulokset ja palkitseminen
Kilpailija saa jokaisesta oikeasta tehtäväratkaisusta (tehtävärastit + aikarastit) yhden pisteen. Kilpailuajan ylityksestä vähennetään 1 piste / alkava 5 min. Puuttuvasta tai kaksoisleimauksesta ei saa pisteitä. Tasapisteissä järjestys määräytyy aikarastien yhteenlasketun sekuntimäärän mukaiseksi; nopein on paras

Palkinnot jaetaan kilpailukeskuksessa tulosten valmistuttua. Aikaisintaan 20.15
AM-kisojen 3 parasta saa mitalin. Kisojen kolme parasta palkitaan muuten

Ratamestarin ohjeet:
Etenemisreitti on pohjaltaan hyvä ja tasainen. Kilpailijoiden sallittu reitti on kokonaisuudessaan sorapintaista avointa aluetta tai tiestöä. Sallittua on käyttää ainoastaan vaalean ruskealla täyttövärillä olevia kulku-uria. Nurmikoille meno sekä mustien polkujen käyttö on ehdottomasti kiellettyä.
Karttaan on merkitty violetilla ruksilla sekä violetilla viivoituksella kielletyksi merkattuja tienpätkiä tai alueita. Kilpailualue on vapaa yleisölle, koska alue on suosittua ulkoilumaastoa. Ole siis varovainen ja katso ympärilläsi olevaa liikennettä.
Noin radan pulivälissä oleva tien ylitys on tapahduttava karttaankin merkityn alikulun kautta. Tietä ei siis saa ylittää edes suojatiellä. Jalkakäytävää sen sijaan saa käyttää etenemiseen, jos sen tarpeelliseksi katsoo. Joen länsipuoli on lähes kokonaisuudessaan kiellettyä aluetta, tämä ilmenee myös kartasta.
Katselutolppa on puinen, jossa on valkoisella lapulla rastin järjestysnumero.
Ratatiedot:
2,7km, 20 tehtävärastia + 2 aikarastia. Maksimipistemäärä 22 pistettä. Maksimisuoritusaika on 140 minuuttia eli 2h 20 min.
Rastilippuja on rasteilla 1-5 kappaletta.
Kilpailukortit ja pihtileimasimet:
Kilpailukortit ja pihtileimasimet jaetaan lähdössä. Oman leimasimen käyttö on sallittua.
Toisen aikarastin jälkeen kilpailija vie itse kilpailukorttinsa kilpailukeskuksen tulospalveluun. Palautathan myös lainaleimasimen.

Aikarastit:
Maaliintulon jälkeen on 2 aikarastia, kahdessa eri pisteessä, joissa kummassakin on 5 rastilippua. Aikarasteilla ei ole ns. nollarastia. Aikarastit ratkotaan istuen. Aikarasteja ennen on keltainen nauha, jossa kilpailija jonottaa vuoroaan. Kilpailija saa ylittää keltaisen nauhan vasta, kun toimitsija antaa luvan. Toimitsijan kutsusta siirry ripeästi aikarastipisteelle, ojenna kilpailukorttisi ja istu tuoliin.
Toimitsija osoittaa kohti maastossa näkyviä viittä rastilippua ja sanoo “näet viisi rastilippua”, ojentaa sen jälkeen aikarastikartan ja sanoo edelleen “aika alkaa nyt”, jolloin toimitsija käynnistää sekuntikellon. Rastilippuja ei siis nimetä erikseen.
Karttapala on valmiiksi suunnastettu, jossa on pohjoiseen osoittavat kaksi sinistä nuolta. Kilpailijalla on käytettävissä 60 sekuntia. Toimitsija varoittaa kun aikaa on kulunut 50 sekuntia.
Käytä vastauksissa mieluiten seuraavia aakkosia: ALFA, BRAVO, CHARLIE, DELTA tai ECHO. Toimitsija merkitsee vastauksen ja ajan kilpailukorttiin. Toimitsija ohjaa kilpailijan seuraavalle aikarastille.
Aikarastin oikeasta vastauksesta kilpailija saa pisteen ja vastausaika merkitään tuloksiin. Väärästä vastauksesta ei tule pistettä ja vastausaikaan lisätään 60 sekuntia.