Lumi-Toukolan historiaa

Taustaa ja tapahtumia vuodesta 1993 alkaen

Lumi-Toukola viestin kiistaton isä on jo edesmennyt Antero Vauhkonen. Talven 2001 hisukisoja kierrellessään Anteron mieli paloi viestien pariin. Talvella 2002 ei vielä tapahtunut mitään,mutta seuraavana kyllä.

Antero junaili kokoon joukon hiihtosuunnistusihmisiä, sai Haapamäen Urheilijoiden seuraväen innostumaan ja niin syntyi suurviesti, jonka nimeksi sorvautui kummajainen: Lumi-Toukola.

Palaan nimiasiaan myöhemmin.

Ensimmäinen Lumi-Toukola hiihdettiin talvisodan päättymispäivänä 13.3. samalla peltoaukealla, jossa oli kuvattu Talvisota-elokuva.

Suunta 2000 tasoitti pelin Ounasvaaraan nähden Lumi-Toukolan voittojen määrässä oltuaan vakuuttava ykkönen Vaajakosken Lumi-Toukolassa. KooVee jatkoi edellisvuoden tyyliin, eikä ykköspaikalta luopunut.

Miehet: 1) S-2000, Keminmaa, 2) Botnia, Kruunupyy, 3) HyRa

Naiset: 1) KooVee, 2) KouRa, 3) LänRa, Ylitornio

Kun Lapin miehet olivat voittaneet neljä edellistä viestiä, panivat he Luumäellä vielä paremmaksi. Ounasvaara ja Suunta 2000 ottivat miesten viestissä kaksoisvoiton. Naisissa ei mitään uutta, sillä KooVee oli kolmannen kerran peräkkäin ykkönen.

Miehet: 1) OH, 2) S-2000, Keminmaa, 3) HyRa

Naiset: 1) KooVee, 2) KouRa, 3) SaRe

Tällä vuosituhannella joukkuemäärät eivät ole kehittyneet toivotulla tavalla. Miesten määrä liikkuu 30 paikkeilla, naisjoukkueita on ollut mukana vieläkin vähemmän. Tietysti 90-luvun lopussa aloitettu nuorten hs-viestiliiga ja ohjelmaan lisätty Viertolan sakki ovat syöneet pääsarjojen osallistujamäärää.

Antero Vauhkosen ja allekirjoittaneen alkuperäinen ajatus oli, että Lumi-Toukola on kesä-Jukolan tapainen vain yhden sarjan miehille ja naisille tarjoava suurviesti.

Ajattelimme, että säätämällä osuuspituudet sopiviksi, saamme mukaan joukkueisiin, Jukolan tapaan, sekä juniorit että ikäsarjalaiset. Uskoimme, että myös kesäsuunnistajat ottavat Lumi-Toukolan omakseen yhtä uskollisesti kuin hiihtosuunnistajat kesä-Jukolan. Syystä tai toisesta näin ei ole käynyt. Syitä kannattaa miettiä.

Lupasin alussa palata nimikysymykseen. Viestin perustajien ajatus oli nimetä talvinen suurviesti Jukolaa mukaillen Lumi- tai Talvi-Jukolaksi. Syystä, jota tiedä en, Jukolan taustayhteisö Kaukametsäläiset kielsi ehdottomasti Jukola-nimen käytön hisuviestin yhteydessä.

Voin tunnustaa, että itse kyllä uskoin Haapamäellä 1993 ensimmäistä Lumi-Toukolaa seuratessani, että jo muutaman vuoden kuluttua sekä miesten että naisten viestin lähtöviivalla on vähintään sata joukkuetta. Nyt on tunnustettava, että usko tuohon näkyyn on hiipumassa.

Heikki Roimela